POP

Ahad, 24 Mei 2015

INI FAKTA OR AUTA??? 10 Hal Pasal FACEBOOK!!!

10 Hal Pasal FACEBOOK Yang Kau Tak Tau

Untuk carta kali ni, mari kita menyingkap hal2 berkaitan Facebook yang kau mungkin tak tau. Diharap ia dapat menambah pengetahuan kau pasal benda ala yang kau layan setiap hari kerja kau ni.


10. Kes Paling Keji Berlaku DI Facebook
10
Seorang lelaki bernama John Forehand telah ditangkap dan dipenjarakan kerana menggunakan Facebook. Di mana dia telah mengajak anak perempuannya yang berusia 13 tahun melakukan hubungan sex.
John Forehand telah bercerai dengan isterinya dan dia hilang hak penjagaan anak perempuannya. Satu malam, dia tulis kat wall anaknya tu kata yang dia mimpi basah dengan anaknya. Dia kata nak jumpa anaknya kat rumahnya dan janji takkan kasar2.
Si emak baca post tu dan report kat polis. Malangnya si John Forehand ni tak tau yang FB boleh PM.

9. Unfriend Orang, Dapat Burger King Percuma
9
Januari 2009, Burger King telah memulakan kempen yang diberi nama “Whopper Sacrifice”. Di mana dorang bagi burger Whopper percuma kepada FB user yang berani unfriend 10 orang dalam friendlist dorang.
Apps untuk kempen tu berjaya mendapatkan download sebanyak lebih dari 55,000 kali dan seramai lebih dari 250,000 ‘friend’ telah dikorbankan. Sesuai dengan tag line kempen tersebut “Friendship Is Strong, but The Whopper Is Stronger.”

8. Facebook User Lebih Teruk Dari Non-User Dari Segi Result Exam
8
Satu kajian telah dibuat oleh Ohio Dominican University, US dan hasilnya adalah seperti berikut – Seramai lebih 800 juta budak kolej dan University telah mencatatkan CGPA yang rendah sejak mereka menjadi FB user. Manakala yang bukan FB user mencatatkan CGPA yang lebih baik.
Kajian tersebut telah dibuat pada tahun 2009. Ironicnya, seorang pengguna FB telah membuat survey terhadap kajian tersebut dan 79% pengguna FB memilih untuk tidak percaya dengan hasil kajian tersebut.

7. Lebih Dari 350 Juta Manusia Menjadi Penagih Tegar Facebook
7
Punya la ramai orang yang addict dengan FB sampai seorang pakar phychologists dari US telah mencipta satu terma penyakit yang disebut sebagai Facebook Addiction Disorder (FAD) iaitu seseorang yang merana ketagihan FB sehingga mengganggu tumpuan, kehidupan dan juga selera makan. Terma ini kini diguna pakai di dalam sains perubatan.
6. Sejumlah 36% Pengguna FB Layan FB Selepas Hubungan Seks
6
Pada Oktober 2009 satu kajian telah dibuat oleh Retrevo mendapati bahawa FB menjadi semakin penting di dalam kehidupan seseorang. Hasil dari kajian mereka, hasilnya adalah seperti berikut – 36% mengaku dorang layan FB lepas seks, 10% lagi ketika memandu dan 54% mengaku layan FB masa bekerja.
5. Al Pacino Adalah Muka Pertama Terbit Di Facebook
5
Kalau kau jadi FB user sejak tahun 2007, kau mesti ingat gambar lelaki biru yang macam sedih je tu kan? Itu sebenarnya gambar Al Pacino masa muda yang dilukis balik menggunakan software oleh kawan baik si Mark Zuckerberg iaitu Andrew McCollum. Kepada peminat Al Pacino, kalau kau tak tau pasal hal ni kau memang poser!
4. Facebook Menjadi Punca Kepada Salah Satu dari Lima Kes Cerai
4
American Academy of Matrimonial Lawyers telah menjalan kajian yang menyeluruh dan mendapati 1 dari 5 kes penceraian adalah berpunca daripada Facebook. Di mana 86% peguam mengambil bahagian dalam kajian tersebut.
3. Gambar Anak Tengah Menyusu Badan Adalah Diharamkan Oleh Facebook
3
Dulu-dulu Facebook membenarkan gambar model bikini dan seluar dalam untuk iklan produk. Tapi tak lama lepas tu ramai pihak yang mengajukan aduan dan memaksa pihak FB lebih berhati-hati.
Tetapi tidak lama selepas itu, trend mak tunjuk gambar anak dia tengah menyusu badan menjadi trend. Sekali lagi FB dikecam sebab lepaskan gambar2 macam tu. Kali ni aduan dibuat oleh peniaga bikini dan seluar dalam. Sudahnya FB haramkan gambar anak menyusu badan.
Namun manusia tak pernah nak puas. Sekarang, FB dikecam lagi oleh sekumpulan emak yang tak puas hati gambar anak dorang tengah menyusu badan diharamkan. Lebih dari 250,000 angry stupid mum dicatatkan membantah pengharaman tersebut. Motif dorang nak tayang tetek dengan alasan saja nak tunjuk anak comel menyusu.

2. Sejumlah 25% User Lelaki Ditinggalkan Kekasih Kerana Salah Bubuh Status ‘Single’
2
Pada Jun 2010, satu survey telah mendapati 70% pengguna lelaki telah ditinggalkan oleh kekasih mereka kerana tidak menukar status mereka yang ‘Single’. Sedangkan majoriti daripada mereka tidak tahu dan tidak ambil peduli tentang status tersebut. Malah ada antara mereka yang tak tau nak tukar status.
Manakala 83% pengguna perempuan pulak menggunakan status ‘Single’ sebagai alat mereka meninggalkan kekasih mereka. Gambar di atas diambil dari status sebenar.

1. Average User Hanya Ada 130 Friend
1
Kau nak tau kau ni user level mana? Untuk pengguna level average, friendlist maksimumnya adalah 130 orang. Dari jumlah tu mereka hanya berkomunikasi dengan 4-7 friend sehari.
Tapi realitinya, pengguna perempuan yang muka ayu badan buat geram mempunyai banyak kawan berbanding lelaki yang macho dan kacak. Kalau muka yang jenis pecah sendiri mau faham.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan